Systematyczne czytanie dziecku, od najmłodszych lat jest najskuteczniejszą metodą wychowania młodego czytelnika. Już podanie kilkumiesięcznemu niemowlakowi książki rozpoczyna rozwój zainteresowań czytelniczych. A jest w czym wybierać: książeczki sensoryczne, dotykowe, kontrastowe, dźwiękowe, z okienkami itp.
Kontakt z książką ma ogromne znaczenie dla rozwoju intelektualnego dziecka, pozwala mu rozwijać wyobraźnię, wzbogacać zasób słownictwa i sferę przeżyć emocjonalnych. Książka umożliwia zadawanie pytań i uzyskiwanie na nie odpowiedzi. Dzięki odpowiedniej literaturze kształtuje się przyszłego czytelnika.
Aby ułatwić i usystematyzować pracę nauczycieli stworzony został Przedszkolny Program Czytelniczy. Głównym celem było propagowanie i rozwój czytelnictwa wśród dzieci przedszkolnych.
W Miejskim Przedszkolu Samorządowym nauczyciele realizowali wyznaczone zadania w czasie od września do grudnia 2025 r.
Na początek przedszkole nawiązało współpracę z suskimi bibliotekami: Filią Pedagogicznej Biblioteki Wojewódzkiej w Krakowie oraz Biblioteką Suską
im. Dr M. Żmigrodzkiego. W zajęciach bibliotecznych do tej pory wzięły udział grupy Misie, Krasnale, Biedronki i Zajączki. Przedszkolaki miały okazję zobaczyć, jak wyglądają księgozbiory, na czym polega praca bibliotekarki i w jaki sposób można wypożyczyć książkę, a także jak należy się zachowywać w bibliotece.
22 września rozstrzygnięty został konkurs fotograficzny „Wakacje z książką”. Zadanie konkursowe polegało na pokazaniu, w jaki kreatywny sposób dzieci spędzają czas z książką. Do przedszkola wpłynęło aż 40 niezwykłych prac, pełnych pomysłowości i radości czytania.
Kolejnym ważnym wydarzeniem w życiu przedszkola było wzięcie udziału
w Narodowym Czytaniu 2025. Narodowe Czytanie to coroczna akcja wspólnego czytania,
do której przyłączyć się mogą wszystkie chętne osoby, placówki edukacyjne i kulturalne oraz instytucje publiczne i społeczne w kraju i za granicą. Przez ostatnie lata czytano utwory najwybitniejszych polskich pisarzy i poetów, m.in. Adama Mickiewicza, Juliusza Słowackiego, Stanisława Wyspiańskiego, Aleksandra Fredry. Głównym celem Narodowego Czytania jest promocja czytelnictwa, jako podstawowej formy kontaktu z kulturą, propagowanie dzieł polskiej literatury oraz wzmacnianie kulturowej i narodowej wspólnoty Polaków poprzez dobór kanonicznych utworów oraz ich prezentację w atrakcyjnej oprawie artystycznej. W tym roku wybrano „Poezje” Jana Kochanowskiego, wielkiego twórcę epoki renesansu. Znany jest Polakom przede wszystkim ze swych humorystycznych fraszek a także wzruszających trenów. Ogromną radość sprawiła nam wizyta pani Barbary Pająk, która 26 września przyjęła nasze zaproszenie. Nauczycielka naszego przedszkola, która odpoczywa na emeryturze, przygotowała dla przedszkolaków fraszki Jana Kochanowskiego. Starszaki wysłuchały fraszki „Na lipę” ,a młodsze grupy „Na różę”. Pani Basia przyniosła ze sobą
i zaprezentowała dzieciom gałązki lipy oraz kwiaty róży oraz zorganizowała zabawy ruchowe.
W międzyczasie w przedszkolnych salach powstały kąciki z książkami. Dzieci są wdrażane do systematycznego porządkowania książek, dbania o nie, zgłaszania potrzeby naprawienia. W szatni postawiono nowe regały z przedszkolną biblioteczką. Opiekę nad nią sprawuje pedagog przedszkolny L. Trzebuniak. Rodzice i dzieci mają możliwość łatwego
i szybkiego dostępu do ulubionych bajek, które mogą pożyczać przy wychodzeniu do domu
z przedszkola.
Dzieci z grupy „Biedronki” podczas zajęć w dniu 13 października poznały etapy powstawania książki – od pomysłu autora, poprzez pracę ilustratora i drukarza, aż po trafienie książki do biblioteki i rąk czytelnika. Przedszkolaki obejrzały różne rodzaje książek, rozmawiały o ich przeznaczeniu oraz samodzielnie wykonały własną mini-książeczkę. Zajęcia rozwijały zainteresowanie literaturą, wyobraźnię oraz umiejętność wypowiadania się na temat przeczytanych tekstów. Na koniec dzieci obejrzały film edukacyjny „Jak powstaje książka” utrwalając tym samym zdobytą wiedzę.
Grupy Żabki, Pszczółki, Misie, Zajączki realizowały w swoich zajęciach dydaktycznych tematy kompleksowe o bajkach, baśniach i legendach. Dzieci poznawały treści znanych i lubianych baśni, rozmawiały o ich bohaterach, morałach oraz o tym, czego możemy się z nich nauczyć. Przedszkolaki z dużym zaangażowaniem opowiadały o swoich ulubionych postaciach i wydarzeniach, rozwijając przy tym umiejętność swobodnego wypowiadania się i uważnego słuchania innych. Pszczółki wykonały również zakładki do książek podczas Dnia Kredki.
Dwie grupy: Krasnale i Misie wzięły udział w konkursie czytelniczym „Za fabułą coś się kryje, odkryj wartość..” organizowanym przez Wydawnictwo Tuliszków. Zgodnie z regulaminem, nauczycielki najpierw przeczytały przedszkolakom wybraną z listy książeczkę o sympatycznych króliczkach. Następnie dzieci wypowiadały się na temat dlaczego to akurat Anastazja wygrywała co roku konkurs na najpiękniejszą marchewkę. A następnie chętne osoby powiedziały co lubią najbardziej robić w wolnym czasie. Przedszkolaki wzięły udział w zabawie „Powiedz mi coś miłego”, wszyscy zgodnie uznali, że miłe słowa sprawiają radość i wywołują uśmiech na twarzy roztaczając pozytywną energię, a jeśli lubimy to co robimy to nasza praca staje się przyjemnością i przynosi piękne efekty. Pomysły miłych słówek zostały spisane na sylwetach serduszek, a następnie naklejone na wspólną pracę plastyczną.
Podczas tych kilku miesięcy gościliśmy chętnych rodziców, którzy przychodzili na kilkanaście minut do przedszkola, aby sprawić dzieciom radość poprzez przeczytanie wybranej książeczki. Do zabawy włączyli się także pracownicy przedszkola.
Aby książka spełniała właściwą rolę, należy przy jej wyborze kierować się pewnymi zasadami. Należy zwracać uwagę na to, jakim językiem jest napisana, czy jej treść jest wartościowa wychowawczo, jakie walory estetyczne mają ilustracje. Z dumą możemy się chwalić, iż nasze przedszkole realizuje Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa 2.0 – ogólnopolski projekt, którego celem jest rozbudzanie pasji do czytania od najmłodszych lat. Dzięki udziałowi w programie pozyskaliśmy dotację na zakup nowych książek do naszej przedszkolnej biblioteczki. Dzięki tym środkom wzbogaciliśmy nasze zbiory o piękne, kolorowe i pełne przygód tytuły, które już od pierwszego dnia skradły serca naszych małych czytelników.
Codziennie w naszym przedszkolu rozbrzmiewają dźwięki bajek, opowieści
i wierszyków. Wspólne czytanie to dla nas nie tylko nauka, ale też sposób na rozwijanie wyobraźni, empatii i języka. Szczególnym powodzeniem cieszą się książki o przyjaźni, odwadze i marzeniach – bo właśnie takie wartości chcemy zaszczepiać naszym przedszkolakom.
Dzięki realizacji Przedszkolnego Programu Czytelniczego nasze przedszkole stało się miejscem, gdzie czytanie to prawdziwa przygoda, a książka – najlepszy przyjaciel każdego dziecka! Cieszymy się, że udało nam się zaangażować tylu chętnych rodziców do aktywnego czytania dzieciom. Nasze serca się radują, kiedy przedszkolaki opowiadają, że odwiedzają
z rodzicami miejskie biblioteki, pożyczają książki, czytają z rodzicami przed snem.
Brygida S.
Chętnie odpowiemy na wszystkie pytania oraz doradzimy w procesie rekrutacji.