W najmłodszej grupie w roku szkolnym realizowana była innowacja pedagogiczna „PLAN DALTOŃSKI – ODPOWIEDZIALNOŚĆ, SAMODZIELNOŚĆ, WSPÓŁPRACA”. Nadszedł czas podsumowania, czyli o co chodzi w planie daltońskim?
Przede wszystkim angażujemy dzieci do samodzielnego planowania, dostosowujemy tempo pracy do ich możliwości, rozwijamy umiejętności pracy w zespole i grupie, kształtujemy odpowiedzialność za wykonanie podjętego zadania.
Bardzo ważna jest wizualizacja:
-oznaczamy kolorami dni tygodnia
-oznaczamy symbolami aktualną pogodę
-zaznaczamy swoją obecność w przedszkolu
-pełnimy dyżury
-planujemy aktywności na każdy dzień.
Codziennie rano dzieci wchodząc do sali Krasnali kierowały swe kroki do tablicy, aby zaznaczyć obecność. Umieszczały swoje zdjęcie pod zdjęciem przedszkola. A popołudniu zdjęcie przypinały pod zdjęciem domu.
Uczyliśmy się także nazw i kolejności dni tygodnia. Najpierw bawiliśmy się w kolorowe dni, ucząc się w ten sposób również nazw kolorów.
A następnie codziennie powtarzaliśmy jaki jest aktualny dzień tygodnia, co było wczoraj, co będzie jutro. W taki sposób uczyliśmy się czym jest następstwo czasu. Po kilku miesiącach prawie połowa Krasnali potrafi samodzielnie lub z niewielką pomocą wymienić po kolei wszystkie dni tygodnia !
Tablica dyżurów pomagała dzieciom pamiętać o zadaniach, za które są odpowiedzialne w danym dniu.
Codziennie losowaliśmy dyżurnych:
* prawa ręka, to pomocnik nauczyciela,np. przy rozdawaniu elementów potrzebnych na zajęciach, przy porządkowaniu sali po zabawach ruchowych, dziecko będące prawą ręką obcinało także brodę Mikołajowi w ramach odliczania do jego odwiedzin.
*strażnik planu dnia-przesuwał strzałkę na kolejne aktywności
* mistrz porządku- pomagał w sprzątaniu
* kalendarz pogody-osoba odpowiedzialna przyczepiała odpowiedni symbol aktualnej pogody,
*pierwsza para, aby nie było nieporozumień, codziennie inne osoby były losowane do chodzenia w pierwszej parze
Wizualizacja aktywności planowanych w ciągu dnia, pomagała dzieciom łatwiej zrozumieć czas spędzany w przedszkolu. Wizualizacja zawiera podział na różnorodne zajęcia organizowane w danym dniu. Ruchomy wskaźnik pozwala monitorować przebieg dnia,dzięki czemu dzieci wiedzą co się dzieje i co je czeka. Stały rytm dnia wprowadza przewidywalność i pomaga w adaptacji.
Brygida S.