Organizacja i przebieg procesu adaptacji dzieci trzyletnich do przedszkola jest bardzo istotna zarówno dla rodziców, jak i pedagogów. Te dwa podmioty są odpowiedzialne za charakter przebiegu adaptacji dziecka do przedszkola. Świadomość tego powinna zaowocować ich partnerską współpracą.
Rozwój człowieka dokonuje się w środowisku, w którym żyje i wchodzi w szereg relacji. W momencie przyjścia na świat stajemy się członkami środowiska społecznego. Dziecko zaczyna swój rozwój w środowisku rodzinnym, czuje się w nim bezpieczne i kochane. Kiedy rozpoczyna swoją przygodę w przedszkolu często pojawiają się trudności.
Przedszkole to zupełnie nowy rozdział w życiu dziecka. Niezależnie od tego, czy wcześniej uczęszczało do żłobka, czy miało nianię, spędzało czas z dziadkami czy opiekowali się nim dotąd rodzice. To kamień milowy w jego rozwoju emocjonalnym, intelektualnym, a także, a może nawet przede wszystkim – społecznym. Choć jednym dzieciom przystosowanie się do nowych warunków przychodzi łatwiej, innym z wielkim trudem, emocje związane z rozpoczęciem przedszkola są zawsze ogromne. Emocje, z którymi 3-latek nie jest w stanie sobie sam poradzić.
Adaptacja w przedszkolu to nie kilka dni, to nie tydzień czy dwa. To proces, który ma umożliwić dziecku łagodne i spokojne przystosowanie się do nowej rzeczywistości. A ta rzeczywistość to w pierwszej kolejności nowe miejsce i ludzie, ale też rytm dnia, zasady i reguły, które początkujący przedszkolak musi poznać, zrozumieć i nauczyć się zgodnie z nimi funkcjonować. To także zbudowanie pozytywnych relacji i zaufania.
Ważnym pojęciem jest gotowość przedszkolna, czyli osiągnięcie takiego stopnia rozwoju, który pozwoli na dziecku na uczestniczenie w życiu przedszkolnym. Rodzice powinni zwrócić uwagę na takie elementy jak:
Wielu rodziców martwi się tym, że w początkowej fazie adaptacji do przedszkola dziecko płacze. A przecież jest tam miło, wesoło, kolorowo, są koledzy, koleżanki, zabawy i „nic złego się nie dzieje”. Żeby jednak zrozumieć płacz, a czasem wręcz strach, warto przyjrzeć się wyzwaniom, z jakimi mierzy się mały człowiek rozpoczynający swoją przedszkolną przygodę i co czuje dziecko w sali przedszkolnej.
Płacz dziecka w okresie adaptacji powodują m.in.:
Nie tylko rodzice przedszkolaków stresują się, ale także nauczyciele, którzy zastanawiają się, czy poradzą sobie z tęsknotą dzieci za domem? Przystosowanie się do nowej sytuacji po prostu wymaga czasu, cierpliwości i wsparcia.
Mamy jednak nadzieję, że wrzesień upłynie nam na dobrej zabawie.
Zdjęcia ilustrują pierwsze dni Krasnali w przedszkolu.
Brygida S.
Chętnie odpowiemy na wszystkie pytania oraz doradzimy w procesie rekrutacji.